Szituációs helyzet ismertetése.
„Reggel, amikor az iskolába értek, azt veszitek észre, hogy az egyik osztálytársatok drogot vagy alkoholt fogyasztott. Szóltok-e osztályfőnöknek?”
Döntenetek kell: igen vagy nem
A döntés folyamatának ábrája. Mi minden befolyásolhatja a döntésünket?
A döntés, választást jelent a lehetőségek között, valamilyen cél elérésének érdekében.
A döntés külső és belső tényezőinek csoportosítása
A 7 aranyszabály megbeszélése.
A videó elérhetősége: https://www.youtube.com/watch?v=MeSo0MwsMrM
A vita- és beszédkészség fejlesztése. Olyankor alkalmazható, amikor egy konkrét kérdéssel kapcsolatban kell érveket és ellenérveket megfogalmazni. Fontos, hogy minél többféle szempont alapján történjen az összevetés!
A tanár minden kérdés után megszámolja, hány igen és nem szavazatot adtak a diákok – feljegyzi a kérdések mellé.
A diákok kézfelnyújtással szavaznak.
A kooperatív vitába tárgya az a kérdés lesz, amelyik közel azonos számban osztotta meg a tanulókat.
Tanulói visszajelzések a foglalkozás lezárásakor – egyfajta önértékelés.
Megosztják egymással a foglalkozás élményeit. Segít a csoportformálásban, az egymásra figyelésben. Alakítja a diákok empatikusságát és toleranciáját.
Nem szavakkal kell a diákoknak egymás munkáját/hozzászólását/szereplését értékelni, hanem gesztusokkal, mimikával vagy érintéssel.